This page in English

BESÖKER

KASSIOPI, KORFU, GREKLAND

Katarina och jag åkte till Korfu och den lilla byn Kassiopi.

kassiopihus.jpg (57255 byte)
I utkanten av Kassiopi

Kassiopi

Kassiopi ligger på Korfus nordöstra kust, precis vid havet. Vi fick utsikt över en vik som gick in precis framför vår balkong.

ruin.corfu.jpg (43453 byte)
Kassiopi borg

När man vandrar i Kassiopi ser man snart att det är en lugn by även om den är ganska stor. De stora lassen med tonåringar går till helt andra delar av ön där det finns lång-grunda sandstränder. Kassiopi har stränder som består av grus och småsten.

olivstam.corfu.jpg (69868 byte)
Olivträd i Kassiopi

Dessutom är resan från flygplatsen och dit lite längre. Det avskräcker kanske en del.

Matställe

Det går en huvudgata genom byn. Den går från  hamnen och bort till vägen som leder till Korfu Stad. Vår favoritrestaurant hittar man genom att följa kajkanten ut mot en udde. Där kajen tar slut tar man sig uppför några trappor till det här stället dit vi återkom flera gånger. De har en tank med levande fisk vid entrén och alla bord är faktiskt bra. Jag minns räkor på spett, bläckfisk och musslor. Eftersom stället ligger en bit från huvudgatan så är det inte så många som letar sig dit.

Torget

Mitt i byn ligger ett litet torg där lokalbefolkningen blandas med turister. De äldre lokala männen har liksom behållit greppet om torget, speciellt under eftermiddagstid. De är där, de diskuterar och ser verkligen ut att trivas. Runt torget ligger barer och restauranter. Det är en fantastisk plats på kvällarna. Vi slog oss ofta ner där sent med något gott att äta och dricka.

Corfumansion.GIF (124146 byte)
Motivet från Kassiopi, Korfu

Korfu stad

Grekland ser man bäst från cykel. Vi blev hänvisade till 400 meter utanför byn där vi fick tag på mountain-bikes. Vi drog mot Korfu Stad samma eftermiddag. Serpentinvägar löper efter kusten mellan Kassiopi och Korfu Stad och det var högt och havet låg långt nedanför vår väg. Vi såg snart att vi inte skulle hinna tillbaka till Kassiopi innan mörkret så vi vände om. Nu spelar det nästan ingen roll var man är på Korfu; vägen där måste vara en av de vackraste vi cyklat. De små byarna som hänger på sluttningarna kommer tätt. Vi åt en sen middag på en restaurant där uppe på sluttningen.

Vi kom till Korfu stad senare. Det var omåttligt varmt den dagen och jag minns att vi sov middag i en liten park nere vid den gamla borgen. Korfus Gamla Stad är ett myller av gränder där vi försökte gå vilse utan att lyckas.

moped.corfu.jpg (47933 byte)    corfutown.jpg (41677 byte)
Korfus Gamla Stad +  Katarina

liston.corfu.jpg (44619 byte)
Liston (stora torget i Korfu Stad)

Albanien

Man ser lätt över till Albanien från östra delen av ön. Om jag minns rätt så är det 3 km där avståndet är som kortast. Albaniens bergsmassiv påminde om jättelika, muskulösa urtidsmonster som låg och dåsade i solen.

albania.jpg (23332 byte)
Albanien sett från Korfu Stad

Pantokratór

En av dagarna bestämde vi oss för att cykel-vandra upp mot öns högsta berg. Toppen heter 'Pantokrátor.' Den ligger 906 meter över havet och vi hade nog kommit upp till toppen om vi hittat rätt stig sista biten. Vi var säkert uppe på 850 meter över havet och beskådade en get-herde som vallade minst 100 getter på sluttningarna där uppe. Han hade en hund till hjälp. Det blåste kraftigt uppe på kammen; ändå var det varmt.

Agios Stefanos

Vi vandrade till en liten fiskeby som heter 'Agios Stefanos.' Det var nästan helt tyst där. Vägen dit var oslagbar då vi först vandrade upp i en timme från Kassiopi för att sedan vika av ner mot byn genom en fantastisk del av ön. Sista biten gick brant ner i serpentin och man såg byn ligga som ett mynt nere vid havet.